Spiritualiteit, HSP en Lenormand

Discipline en levensgeluk

November 6, 2020
Discipline. Wat roept dit woord bij je op? Vanuit je opvoeding, nare ervaringen en angsten kan je er een hekel aan hebben, het associëren met plicht en straf. Of jezelf verwijten maken dat je niet gedisciplineerd of gemotiveerd bent, omdat je indertijd dingen tegen je zin in moest doen en ze niet kon opbrengen. In plaats van te zien dat je tegen jezelf in bent gegaan, ben je jezelf als het probleem gaan zien.

Discipline is bezien vanuit je hogere bewustzijn een mooi ding. We leven in een bestaan waar tijd van toepassing is. Dus om iets te manifesteren heb je tijd nodig en gerichte aandacht en regelmatige herhaling. Als je iets vanuit je hart wilt, heb je tijd en discipline nodig om die dromen waar te maken.

Als je merkt dat je van je doelen afgeleid wordt, vergeetachtig wordt, je geïrriteerd voelt, denkt dat je het niet kan, meent dat je nu te moe bent, dat je het te druk hebt, dat plichten voor gaan, realiseer je dan dat dit allemaal oude instructies/ervaringen zijn vanuit je verleden, die je nu tegenhouden.

Dus kies iets wat je erg graag wilt en besteed er consequent elke dag aandacht aan, discipline helpt je dat te doen waar je gelukkig van wordt. En zeg vriendelijk tegen jezelf, ik heb mijn doel en dat is mijn prioriteit en ik laat me niet door oude gedachten van mijn levensgeluk afhouden. Als extra tip, doe de doelen vanuit je hart elke dag als eerste.
 

Corona en autoriteitsdenken

November 3, 2020
Corona en autoriteitsdenken

Het beeld van autoriteit is voor veel mensen nog gekoppeld aan de kindertijd, waarbij de alwetende ouder het onwetende kind vertelt hoe hij zich moest gedragen. Dit beeld van autoriteit wordt niet altijd bijgesteld naarmate de jaren verstrijken en blijft je gedrag beïnvloeden. Je ziet hoe dat zich nu uitspeelt in de wereld.

Dit blog geeft een korte schets hoe dit ouderwetse autoriteitsdenken werkt. De alwetende ouder werkt met gegeneraliseerde normen en regels. Je moet altijd zo doen, dan komt alles goed, dan word je gelukkig, we hebben als ouder het beste met je voor al begrijp je dit als kind niet. Omdat de ouder denkt dat het kind onwetend is, worden vragen van kinderen slechts beantwoord met "zo zit het". De alwetende ouder beroept zich vaak ook weer op een autoriteit boven hem, die voor hem als alwetende ouder fungeert.

Het kind heeft zeker in zijn jonge jaren maar twee opties, dus zolang hij gelooft dat de ouder alwetend is en hijzelf onwetend. Hij kan ten eerste doen wat de ouder zegt, of hij het nu wel of niet begrijpt of het er wel of niet mee eens is. Hij stelt zich tevreden met sussende antwoorden op zijn vragen of met in algemene termen gestelde redenen en legt zich bij de beslissingen van de alwetende ouder neer. Hij kan ten tweede rebelleren tegen de autoriteit van de ouder. Hij doet dit meestal, omdat zijn ratio niet ontwikkeld is en hij zijn meningen en gevoelens lastig kan uitleggen, in de vorm van protest en weigering, waarop de ouder soms bestraffend op gaat treden en zijn gezag zal doen gelden, in plaats van in gesprek te gaan.

Als je dit oude autoriteitspatroon in jezelf vasthoudt, niet meer bijstelt, ga je in je volwassen leven ook zo om met autoriteit. Je kunt in de positie van alwetende ouder stappen of van het onwetende kind, soms afwisselend. Je realiseert je niet dat je kind af bent, dat je als volwassenen gelijken bent, dat je dus geen ouder en kind meer hoeft te spelen.  

Je ziet deze patronen terugkomen in het wereldgebeuren. Veel autoriteiten stappen in de alwetende ouderrol of beroepen zichzelf ook weer op andere alwetende autoriteiten. Ze leggen regels op om de in hun ogen onwetende kinderen te sturen. Veel mensen die onbewust in deze vorm van autoriteit geloven en vanuit het onwetende kind reageren, kunnen zich óf aanpassen óf rebelleren. Waarop de ouder bij die laatste bestraffend gaat optreden, zijn autoriteit extra doet gelden. Vandaar dat er zoveel strijd is, veel mensen denken nog dat men als onwetende kinderen gehoorzaam moet zijn aan de alwetende ouders. 

Wat er nodig is, is het besef dat deze vorm van autoriteitsdenken in je kindertijd is ontstaan en nodig een update behoeft. We zijn inmiddels volwassenen die als gelijken met elkaar om kunnen gaan.

Dit betekent dat de autoriteiten hun beleid moeten leren uitleggen in plaats van opleggen. Dit betekent dat autoriteiten moeten leren open te staan voor meedenken, voor suggesties van andere mensen, zich niet meteen in hun autoriteit bedreigd moeten voelen. Dit betekent dat ze de tijd moeten nemen voor overleg met anderen op een respectvolle manier, om kennis samen en openlijk te delen en uiteindelijk consensus en medewerking te bereiken. Een werkelijke autoriteit heeft een goede argumentatie voor zijn beleid, heeft respect voor andere meningen en weet andere meningen te integreren in het uiteindelijke beleid.

Degenen die op de ouderwetse vorm van autoriteit reageren vanuit een kind patroon, leer vooral je eigen reacties onderzoeken en veranderen. Pas jij je meteen aan, ga je gemakkelijk mee met wat autoriteiten je opleggen, alleen omdat ze je zeggen dat dit het beste is voor je is? Heb je het wel onderzocht? Heb je wel vragen gesteld en overlegd? Je hebt de verantwoording om onderzoek te doen en mee te denken. Leg de verantwoording niet volledig bij autoriteiten en ga er niet van uit dat zij alwetend zijn en het wel zullen weten. Autoriteiten zijn ook maar mensen.  Stel je dus als volwassene op, niet als onwetend kind.  

Voor de meer rebellerende types, rebels gedrag roept een bestraffende reactie van autoriteiten op als deze mensen in het oude autoriteitsdenken vastzitten. Dan raak je verder van huis. Blijf vooral rustig en volhard in rustig aanspreken. Zie de autoriteiten als mensen die op gelijke voet met je staan. Kom met argumenten, blijf informatie verstrekken, blijf vragen om respectvol overleg. Blijf respectvol, maar kom wel goed beslagen ten ijs met je argumenten en laat je niet wegsturen.

Het is niet te zeggen hoe het gaat aflopen. Gaan we de crisis als volwassenen oppakken, of blijven we onbewuste ouder-kind strijd uitspelen, omdat we nog steeds een verouderd beeld van autoriteit hebben?

Ik hoop dat we allemaal in onze eigen kracht gaan staan. In onze eigen en in andermans werkelijke autoriteit durven te geloven en vanuit gelijkwaardigheid gaan leven en reageren.

 

 


 

Media en je brein

November 3, 2020
Media en je brein
Realiseer je dat alles waar je regelmatig naar kijkt (tv, media, games), ook wordt gemanifesteerd, omdat je hersenen aannemen dat dit 'normaal' is. Je programmeert je eigen hersenen.
Kijk je naar geweldfilms, dan creëer je geweld in je eigen leven en in de wereld. Speel je gewelddadige spelletjes, dan doe je dit net zo goed.
Kijk je naar soaps en 'reality' series waarin mensen elkaar bestrijden en het leven zuur maken, dan creëer je een leven en wereld waarin mensen elkaar bestrijden en het leven zuur maken. Dat wordt jouw 'reality' straks.
Kijk je steeds naar programma's en berichten over ziekte en armoede, dan creëer je een leven en wereld van ziekte en armoede.
Als je kijkt naar advertenties over onnodig consumeren, dan creëer je een wereld waarin we meer en meer onnodig zullen consumeren.
Wat als je nu eens hardnekkig zou weigeren je brein te programmeren met geweld, strijd, ziekte, armoede, onnodig consumeren?
Wat als je nu eens zou beginnen met je brein te programmeren met liefde, samenwerking, plezier, creativiteit, gezelligheid, gezondheid en overvloed?
 

Politiek vanuit spiritueel standpunt

October 29, 2020
Politiek is een manifestatie van ons collectieve denken. De nieuwe noodwet is het toppunt van egoïsch angstdenken. De wet gaat er van uit dat de wereld en de mensen gevaarlijk zijn en met alle middelen onder controle moeten worden gehouden, meer dan eerdere wetgeving.
Het ego projecteert altijd zijn eigen angsten voor gevaar op andere mensen, vindt het vervolgens gerechtvaardigd om zelf gevaarlijk te zijn voor andere mensen. Het ego komt altijd in een cirkelredenering terecht. Omdat de anderen me kunnen aanvallen, zal ik de anderen aanvallen. Omdat anderen me kunnen controleren, moet ik de anderen controleren. Dit geeft hem de illusie van veiligheid, terwijl hij de wereld in werkelijkheid onveilig maakt.
Wat zich collectief manifesteert vindt zijn oorsprong in ons eigen denken. We projecteren onze eigen angsten en oordelen altijd op anderen. Het is in deze tijd makkelijk om schuldigen te zoeken, of bij de pro- of bij de contragroep, bij de mensen, bij de regering, je kunt zelfs god of de duivel de schuld geven. Ook dat is ego, schuldigen zoeken en de strijd blijven aangaan.
De realiteit is altijd het gevolg van ons eigen denken. Dus onderzoek eerst eens waar je zelf vanuit ego denkt, waarin je anderen veroordeelt als gevaarlijk en daarom aanval en controle nodig denkt te te hebben. Een betere wereld begint bij jezelf, in je eigen manier van denken.
 

Realiteit en jouw scheppingskracht

October 15, 2020
Realiteit en jouw scheppingskracht

Alles wat je in het leven en in de wereld ziet gebeuren, is het resultaat van alle overtuigingen die we tot aan dat moment hebben gekoesterd.

Het overkomt je allemaal niet, je bent medeschepper van alle situaties, van alle ontmoetingen, van alle ervaringen, van je eigen lijf en gezondheid, van alles wat bestaat.

Veel mensen zullen misschien schrikken en zeggen, neeeee, dat heb ik niet gedaan, dat wilde ik helemaal niet. Maar je hebt er zelf aan bijgedragen door het overnemen van bijvoorbeeld collectieve overtuigingen en door het koesteren van negatieve gedachten en daar vervolgens naar te leven. Die overtuigingen zijn onbewust geworden, we projecteren ze graag naar buiten, dus tijd om ze te gaan zien en naar binnen te gaan.

Het goede nieuws is, je kunt alles in je leven en alles in de wereld veranderen, door betere overtuigingen te gaan koesteren in jezelf. Want je bent de schepper van alle situaties, alle ontmoetingen, alle ervaringen, van je eigen lijf en gezondheid, van alles.

Dus als het leven je niet bevalt, denk anders, verander je overtuigingen en voel je vervolgens anders en doe anders!

Ga niet teveel letten op wat er is, want de realiteit die je nu ziet weerspiegelt slechts het verleden en dan herschep je dat wat er is. Ga niet in angst zitten, want dan schep je meer angst.

Ga nadenken over wat je wel wilt, volg vooral je plezier en positieve ideeën. Koester positieve ideeën over jezelf, anderen en de wereld, weet dat je alles kunt scheppen wat je wilt, als je daar innerlijk mee begint. Besteed daar elke dag aandacht aan. Want jij bent de schepper van je wereld. Die wereld begint in je hoofd, daar start de manifestatie van de realiteit van de toekomst.


 

Corona focus maakt je gestrest en ziek!

October 12, 2020
Corona focus maakt je gestrest en ziek!

Stress is een mechanisme waarbij je lichaam zich bij gevaar klaarmaakt om te kunnen vechten, te vluchten en lukt dat niet, dan verstart het lichaam. Je lichaam verhoogt de bloeddruk, doet je hart harder pompen, maakt je superalert, zet je spijsvertering op een laag pitje, richt je brein puur op het gevaar en veel energie waarover je lichaam normaal gaat naar spieren. Je kunt nergens anders aan denken, je brein gaat in een primitief standje. Als je het gevaar ‘overleeft’ heeft je lichaam veel tijd nodig om te herstellen, want er is veel energie verbruikt. Je lichaam en immuunsysteem raken van stress sterk ondermijnd en je wordt gevoeliger voor ziekte.

Gevaar is voor je brein niet alleen fysiek gevaar, maar ook als je identiteit wordt aangevallen, als je er sociaal niet bij hoort of geïsoleerd raakt. Zelfs door ingebeeld gevaar, door er alleen maar over te denken. Het zien van  gevaren op televisie of in een film roept net zo goed het stressmechanisme op.

Als je het bovenstaande leest, snap je dat de voortdurende focus op het coronagevaar enorm veel stress oproept. Je ziet en hoort niet anders op tv en nieuws en social media, in gesprekken is het vaak het enige gespreksonderwerp. Dat ondermijnt je gezondheid door alle stress die dit oproept.

Dat niet alleen, de stressreacties zelf kunnen  extra problemen veroorzaken. Degenen die met vechten reageren op stress, krijgen een kort lontje en zullen vaak de mensen om zich heen als de oorzaak van het gevaar zien en bestrijden en creëren meer gevaar en raken zelf uitgeput. De vluchters gaan in hun huis zitten en vermijden gezonde bezigheden zoals buiten wandelen, gaan vaak de stress dempen met snoep of drank en verhogen de risico's. De mensen die verstarren, voelen zich machteloos en kunnen zelfs depressief worden.

Je komt in een vicieuze cirkel terecht als je niet bewust iets tegen die coronostress gaat doen. In het kort hoe je dit voor jezelf kan aanpakken, hoe je de stress kan vermijden of verminderen.

·        Stressvolle input verminderen. Stel jezelf niet bloot aan de enorme toevloed aan informatie die je brein op gevaar attendeert. Dus kijk niet teveel tv of nieuws over corona, praat over andere dingen dan corona alleen. Kijk hooguit naar dat wat voor jou persoonlijk en je directe omgeving belangrijk is, niet naar alle ellende van de hele wereld. Daar kan je persoonlijk niets aan doen, wat verstarring kan oproepen. Vermijd discussies waar mensen in een sterk vecht- en vluchtstandje verkeren, zodat je daar niet in meegezogen wordt. 

·        Ontladen van stress. Stress moet ontladen worden. Beweging is een van de belangrijkste manieren, ga pittig wandelen, springen, dansen, stampen om de spanning kwijt te raken. Want dieren raken stress kwijt door hun fysieke vechten of vluchten, of door te bibberen na verstarring, maar wij blijven gewoon zitten en raken stress niet kwijt. Probeer na het ontladen tot rust te komen door ontspanning, yoga, een dutje, maakt niet uit, alles om je lichaam te laten herstellen.

·        Op plezier focussen. Stress is een negatieve energie, het voelt bijzonder slecht en haalt je lichamelijk en geestelijk onderuit. Daarom is het goed je brein bewust op positieve zaken te focussen. Dus doe dingen waar je van geniet. Wees creatief, lees een positief boek, ga de natuur in, beweeg, kijk positieve en gezellige films, maak je huis gezellig. Alles waardoor jij je lekker voelt. Als jij je goed voelt, ben je ook weer minder gevoelig voor stress.

·        Op gezondheid focussen. Een gezond leven maakt je lichaam en immuunstelsel sterker, zodat je minder vatbaar bent voor ziekte en stress. Dus beweeg regelmatig, eet gezond, vermijd belastende en giftige stoffen, vermijd straling van apparaten. Realiseer je dat onze maatschappij niet zo gezond is ingericht en breng voor jezelf stapsgewijze verbeteringen aan. Ga bijvoorbeeld vaker biologisch eten in plaats van voeding uit de fabriek of doe elke dag een paar gymoefeningen.

Ik hoop dat dit stukje je helpt om beter met deze coronastress om te gaan. Want hoe groter de stress, hoe vatbaarder we worden. En hoe groter de stress, hoe meer we in ongezond gedrag terechtkomen. 


 

Kies wijs.

October 6, 2020
Kies wijs.
Realiseer je dat jij je leven creëert met alles wat je denkt, doet en zegt. Vraag je af, komt dit voort uit liefde of angst?
En weet:
Als het voorkomt uit liefde, creëert het meer liefde.
Als het voortkomt uit angst, creëert het meer angst.
Als het voortkomt uit mogelijkheden zien, ontstaan er meer mogelijkheden.
Als het voortkomt uit beperkingen zien, ontstaan er meer beperkingen.
Als het voortkomt uit oordeel, creëer je meer oordeel.
Als het voortkomt uit acceptatie, creëer je meer acceptatie.
Als het voortkomt uit vrede, creëer je meer vrede.
Als het voortkomt uit strijd, creëer je meer strijd.
Kies wijs!
 

Motivatie bij coronakeuzes, liefde of angst

October 4, 2020
Motivatie bij coronakeuzes, liefde of angst
Alles wat we denken, zeggen en doen heeft invloed op onszelf en de wereld. Je kunt vanuit hoge of vanuit lage frequentie keuzes maken, dus vanuit liefde/vertrouwen creëren, maar ook uit angst/woede. Hoge frequentie creëert een liefdevolle wereld, lage frequentie creëert een strijdtoneel. En als ik zo om me heen kijk, kunnen we wel een verhoging van frequentie gebruiken.
Elke keuze komt uit een van de twee voort, liefde/vertrouwen of angst/woede, ofwel, welke intentie heb je, welke intentie zit er achter? Dat is vaak voor jezelf al lastig te bepalen en al helemaal niet voor een ander. Toch oordelen we graag over de intenties van de ander, zeker als de keuze anders is dan de onze. En oordelen is sowieso een lage energie.
Momenteel gaat de strijd over mondkapjes, daarom neem ik dat even als voorbeeld. Ik kijk hier niet naar de wetenschappelijke pro's en contra's, want het lijkt erop dat er nog geen eenduidige opinie is. Dus je kunt alleen van jezelf uitgaan. Alleen jijzelf kunt weten of je een mondkapje draagt uit liefde of uit angst, door heel eerlijk naar jezelf te kijken, naar hoe het voelt als je de keuze maakt.
Doe je een mondkapje op met liefde en plezier, omdat je voelt dat het mensen versterkt en de wereld beter maakt, of doe je het omdat je bang bent besmet te raken of anderen te besmetten en het moet of anderen het ook doen? Het lijkt een subtiel verschil, maar het eerste is liefde, het tweede is angst.
Dat geldt ook voor de tegenovergestelde keuze. Draag je geen mondkapje omdat je intens gelooft in gezondheid en vrijheid van keuze en in je scheppingskracht, of draag je ze niet uit angst ziek te worden ervan of overheerst te worden? Ook dit verschil lijkt subtiel, maar het eerste is liefde, het tweede is angst.
Je weet nooit wat iemand bezielt, of iemands keuze uit het hart of hoofd is, uit liefde of angst. Maar één ding is zeker, als je mensen aanvalt over hun keuzes, of het nu wel dragen of niet dragen van mondkapjes is, dan is dat oordeel en oordeel heeft sowieso een lage energie.
Dus als jouw keuze niet die van de ander is, heb het vertrouwen dat anderen vanuit liefde leven. Mocht je oordelen dat dit niet zo is, weet dan dat je hun werkelijke motivatie niet kent en laat het los. Ieder mens is verantwoordelijk voor de eigen keuzes. Weet dat een keuze uit liefde meer liefde zal scheppen en een keuze uit angst of woede meer angst en woede, oordeel meer oordeel. De frequentie van je keuze bepaalt de toekomst, niet zozeer de keuze zelf!
Zelf of samen nadenken over onze innerlijke motivatie, de vraag stellen "Komt dit uit mijn hart of uit mijn hoofd, komt dit uit liefde of uit angst?" kan de energie verbeteren, de frequentie verhogen en daarmee de wereld. Strijd doet dat niet, die verlaagt de energie.
Blijf uit je oordeel, bezie jezelf en andere mensen in liefde, want juist in deze tijden van angst en stress heeft iedereen extra liefde nodig. Zorg dat elke keuze die je maakt echt uit liefde is. En het mooie aan liefde is, die verspreidt zich vele malen sneller dan angst en woede. Dus laten we allemaal werken aan een liefdevoller wereld.
 

Virus, ziekteverwekker of ziektebestrijder?

September 28, 2020
Virus, ziekteverwekker of ziektebestrijder?
Thomas Cowan is een arts die (zoals veel holistisch artsen) zegt: als je lichaam vergiftigd is, dan trekt het virussen en bacteriën aan om die vergiften te bestrijden. Dus als je een griep of verkoudheid hebt, is je lichaam zich aan het ontdoen van gifstoffen. Dit betekent dat een virus eigenlijk een helper is. Een virus is geen ziekteverwekker maar een ziektebestrijder, eigenlijk een medicijn. Dus ook corona is een virus dat ons helpt van gifstoffen die ons lichaam hebben aangetast af te komen. 

Ik vind dit niet alleen een bemoedigende gedachte, maar veel zaken vallen hiermee er op gezondheidsgebied op zijn plaats. Als je gezond leeft, verzamel je geen gifstoffen en trek je dus ook geen virussen aan. Als je immuun bent na ziekte, betekent dit dat de gifstoffen uit je lichaam zijn verwijderd door het virus. Het verbaast me niet dat een gebrekkige ventilatie in tehuizen, dus meer verzamelde gifstoffen, tot uitbraak van corona kunnen leiden.

Misschien is het goed om onze hele gezondheidszorg veel meer te richten op verbeteren van ons gestel en een gezonde staat van onze omgeving. Eigenlijk zoals de natuurvolkeren altijd al deden. Dit kan door betere voeding, gezondere lucht, gezonder water, weinig of geen straling, het verminderen van chemische producten en toegevoegde stoffen en ook het verminderen bepaalde medicijnen. Want in wezen zijn we een te grote hoeveelheid medicijnen en vaccins niet de ziekteverwekkers maar juist onze ziektebestrijders aan het bestrijden.
 

Ego-duivel

September 27, 2020
Ego-duivel

Jij bent een liefdevol, energetisch wezen, met inherente goedheid. In ons dagelijks leven worden we aan het twijfelen gebracht hieraan. Deze verwarring wordt veroorzaakt  door het ego, sommigen zeggen door de duivel, vandaar ego-duivel. Het ego doet dit op een slimme manier, zodanig, dat we zijn negatieve uitspraken over onszelf, over anderen of over het leven gaan geloven en ons ongelukkig gaan voelen. Onze aandacht gaat hierdoor naar het ego, die zich voedt met onze energie. Het egoïsche denken ondermijnt onze energie, onze liefdevolle natuur.

Een handige manier om het ego  te doorzien, is door je eigen negatieve uitspraken te gaan zien als projecties van het ego. Praktisch doe je dit door het woord ego (of duivel)  in deze uitspraken op te nemen.  Zo leg je de mechanisaties bloot. Even wat voorbeelden, die de werking van het ego laten zien.

De uitspraak ‘ze haten je’ wordt dan ‘het ego haat je’.
De uitspraak ‘je bent niet liefdevol’ wordt dan ‘het ego is niet liefdevol’‘
De uitspraak: 'mensen zijn gevaarlijk’ wordt dan ‘het ego is gevaarlijk’ of ‘het ego wilt dat ik bang ben voor mensen’.
De uitspraak: ‘je wilt alleen maar aandacht’ wordt dan ‘het ego wilt alleen maar aandacht’.
De uitspraak: ‘je kunt niet tegen alleen zijn’ wordt ‘het ego kan niet tegen alleen zijn’.
De uitspraak: ‘je bent een zwakkeling’ wordt ‘het ego wilt graag dat ik zwak ben en hij sterk.’
De uitspraak: ‘het leven is een tranendal’ wordt het ‘egoleven is een tranendal’.

Neem altijd uitspraken die je vaak in je eigen hoofd vaak hoort, vertaal ze zoals hierboven naar ego-uitspraken. Vat deze ego-uitspraken vervolgens samen. Zo zie je hoe het ego er voor jou uitziet, hoe het ego jouw liefdevolle natuur probeert te ondermijnen en energie van jou probeert af te tappen, je ervan weerhoudt je natuurlijke liefdevolle zelf te zijn.

De samenvatting van bovenstaande uitspraken zou zijn: ‘Het ego haat mijn liefdevolle natuur, is zelf haatdragend, wilt voortdurend de aandacht, kan niet alleen zijn, wilt zichzelf sterk maken door mij zwak te maken. Deze ego-manier van leven creëert voor mij een tranendal in dit leven.

Het is misschien confronterend, maar helpt je te zien dat niet jijzelf of andere mensen de slechteriken zijn, wat het ego je graag doet geloven. Hij doet het je geloven, om zich met jouw energie te voeden en je van je liefdevolle zelf los te weken. Deze manier van vervangen van je negatieve uitspraken, helpt je om van het ego los te komen.


 

Overtuigingen en het resultaat ervan

September 17, 2020
Overtuigingen en het resultaat ervan
We hebben allemaal geleerd dat onze overtuigingen voortkomen uit onze ervaringen. Het is andersom, onze ervaringen komen voort uit onze overtuigingen. De resultaten lijken te bewijzen dat onze overtuigingen kloppen, ook al zijn de resultaten beroerd. Maar beroerde resultaten wijzen alleen maar op beroerde overtuigingen. En maatschappelijk gezien hebben we er nogal wat. Bijvoorbeeld de overtuiging dat mensen altijd maar meer willen hebben en dat mensen slecht zijn en van ellende genieten. Het is de overtuiging die zorgt dat mensen alleen maar meer willen, slecht doen en van ellende genieten. Verander de overtuiging, dan verander je dit resultaat. Zie het resultaat, de realiteit, niet als reden om iets te bedenken over mensen, maar zie het resultaat als gevolg van je overtuigingen. Draai het dus om. Het ego speelt hierin een grote rol. Het ego is vaak geïdentificeerd met externe zaken, hij groeit daarvan, hij voedt zich daarmee, vaak ten koste van anderen, want het ego kent alleen zichzelf. Vandaar dat in onze maatschappij het rijk zijn wordt verheerlijkt, het eeuwige willen groeien, het consumeren, het hebben van macht en aanzien, het hebben van kennis en vaardigheden om daar te komen, het beter willen zijn dan anderen in externe zaken, het verdedigen van zichzelf tegen gevaarlijke anderen, etc. Omdat het ego niet in staat is te zien dat we één zijn, wilt het rijk zijn en groeien ten koste van andere mensen en ten koste van de gehele aarde. Zolang we niet zien dat het systeem waarin we nu leven een egosysteem is, is het lastig de wereld te veranderen. Doorzie het ego. Onze maatschappij is volgens ego ideeën ingericht en we worden daar ook allemaal in opgevoed. Die overtuigingen leven onbewust in ons. Stel vragen bij alle overtuigingen die op ego gebaseerd zijn en formuleer meer liefdevolle en evenwichtige waarden, waarin het innerlijke/uiterlijke en het belang van jezelf en de ander even waardevol zijn. Evenwicht, samenzijn. Het begint bij het doorzien van het egoïsche denken en de gevolgen die dit heeft, dit egoïsche denken los te laten en anders te gaan denken. Je handelen komt uit je overtuigingen voort. De maatschappij komt voort uit onze collectieve overtuigingen, het resultaat laat zien wat die overtuigingen zijn. Wat jij denkt heeft altijd invloed, dus onderzoek je gedachten, kijk waar egogedachten je bewust of onbewust beïnvloeden en verander ze als je merkt dat ze schadelijk zijn. Richt je op liefdevolle gedachten, op samenzijn, verbinding, vertrouwen.
 

Corona en manifestatie van onze angsten

September 17, 2020
Corona en manifestatie van onze angsten
Manifestatie. Realiseer je dat ook je angsten zullen worden gemanifesteerd in je leven, in je ervaringen en zelfs fysiek. Dat laat de huidige tijd goed zien. Onze angst voor ziekte manifesteert zich in een gevaarlijk virus, ons sociale masker manifesteert zich in een fysiek masker, onze angst voor samenzijn manifesteert zich in een verbod op samenzijn, onze angst voor verbinding manifesteert zich in de 1,5 meter maatregel.
De enige weg uit deze angstige maatschappij is zorgen dat niet angst, maar liefde zich gaat manifesteren in ons leven. Zie wat er in de wereld gebeurt als je eigen gemanifesteerde angst. Wil je iets anders, wil je weer geluk, liefde, samenzijn, vertrouwen, schoonheid, cultiveer deze liefdevolle zaken innerlijk en leef er zoveel mogelijk naar. Mettertijd zullen die zich ook in onze maatschappij manifesteren. In aanvulling hierop nog even iets wat ik ook op facebook schreef over manifestatie: We leven in een energetisch universum. Alles is energie, gedachten, gevoelens, woorden, daden, stoffelijke zaken. En energie heeft een frequentie, de beweging van die energie. Hoge frequentie is snel en kan je associëren met liefde, vrede, geluk, vrijheid. Lage frequentie is bijv. onvrede, oordeel, angst, etc.

De energiefrequentie die je hebt, zorgt dat dingen zich op die frequentie voor jou manifesteren. Dus als je een lage frequentie hebt, manifesteren zich dingen van een lage frequentie in je leven. Als je een hoge frequentie hebt, manifesteren zich dingen die een hoge frequentie hebben.

Zorg dus dat je innerlijke frequentie hoog is, dan zal ook de frequentie van je wereld veranderen. Wat we meestal doen is andersom, we letten op de lage frequentie van de gemanifesteerde wereld, waarmee we onze lage frequentie versterken, waardoor dingen die we niet fijn vinden zich opnieuw manifesteren.

Dus focus in je denken, je woorden, je fantasie, je gevoelens en in je waarneming vooral op hoge frequenties. De uiterlijke wereld is een expressie van je innerlijke wereld.
 

Angst, controle en macht helpen ons niet verder

September 13, 2020
De angst voor het virus is nu zo groot, dat mensen gaan protesteren omdat ze vinden dat de regels niet streng genoeg zijn. Ze willen bereiken dat het virus onder controle komt. Controle en angst gaan altijd samen. Hoe groter de angst, hoe groter de behoefte aan controle. De geschiedenis leert ons, dat overheden daar graag in meegaan, omdat controle uitoefenen ook macht uitoefenen is. Ze zullen de angsten meestal versterken via propaganda. Ik stuur liefde en vertrouwen naar alle angstige mensen, ze kunnen het zo goed gebruiken nu. Ik stuur liefde en wijsheid naar de overheden, in de hoop dat ze vrijheid zullen respecteren. Energetisch gezien is het van belang in de hoogste energiefrequenties te verblijven, liefde, vertrouwen, compassie, vrijheid, integriteit, kracht, wijsheid. We zijn als mensheid nooit verder gekomen door angst, controle en macht. We zijn verder gekomen door hieraan voorbij te stappen.
 

Corona gedrag en intrinsieke motivatie

September 5, 2020
Corona gedrag en intrinsieke motivatie

We benoemen normen en waarden vaak in één zucht, maar er is een groot verschil. Waarden komen uit je hart en zijn verbonden met intrinsieke motivatie. Je gedrag wordt ingegeven door wat jij belangrijk vindt voor zowel jezelf als anderen. Daarnaast kennen we normen en regels en wetten, waaraan geldelijke of sociale beloning en straf verbonden zijn, het gaat dan om extrinsieke motivatie.

Uit allerlei experimenten is gebleken dat als er beloning of straf wordt gebruikt om gedrag te beïnvloeden, bijvoorbeeld in de vorm van geld, de intrinsieke motivatie verdwijnt en wordt vervangen door extrinsieke motivatie.

Een simpel voorbeeld van tien huizen met een gezamenlijke tuin. Als de tien bewoners zich betrokken voelen, gaan ze samen de tuin verzorgen, zijn enthousiast en stimuleren elkaar, voelen zich stuk voor stuk verantwoordelijk. Maar zodra er één iemand wordt aangewezen om de tuin te onderhouden en er salaris voor krijgt, de ‘verantwoordelijkheid’ voor de tuintaak krijgt, stoppen de andere negen er vaak mee.

Als de tuin vervolgens niet wordt onderhouden zoals vroeger, pakken de negen niet zelf de grasmaaier meer, maar mopperen op de persoon met de tuintaak.  Ze worden zelf ook nalatiger in de tuinzorg, zullen niet een onkruidje uittrekken, juist omdat er iemand is die deze betaalde tuintaak heeft.

Als de tuin er vervolgens minder mooi uit komt te zien, zeggen de negen boos dat het de fout van die ene betaalde persoon is, hij biedt geen waar(de) voor zijn geld, hij is als enige verantwoordelijk. De persoon met de tuintaak is boos omdat de negen zich steeds onverantwoordelijker gedragen en zelfs papiertjes laten vallen. Er worden vervolgens boetes op papiertjes bedacht, de handhaving wordt eveneens bij die ene persoon gelegd. Gevolg kan zijn dat mensen toch papiertjes op de grond gooien, als die ene persoon het niet ziet. Daar worden de andere mensen dan ook weer boos om. 

Wat ook kan gebeuren, is dat degene met de tuintaak besluiten gaat nemen, zoals: je mag maar met twee tegelijk de tuin in, anders is het slecht voor de tuin. Ook dat zal boosheid geven, want het past niet bij de waarden of behoeften die ze hadden, genieten van een mooie tuin. Ze zullen hierin niet gemakkelijk meegaan.

Dit hele verhaal laat zien dat de  waarden en intrinsieke motivatie zijn vervangen door normen en extrinsieke motivatie. Je verzorgt de gezamenlijke tuin bij normen alleen als je er geld voor krijgt. Je gooit geen papiertjes op de grond omdat het zo hoort, maar doet het misschien stiekem als je weet dat er geen boete volgt.  Door het overdragen van verantwoordelijkheid en door te werken met beloning en straf, hebben de bewoners hun intrinsieke motivatie verloren. Ze wijzen nu alle tien vaker boos naar elkaar. Er komen steeds meer regels, maar het gedrag wordt nooit meer zoals het was toen ze allemaal enthousiast de tuin verzorgden vanuit hun innerlijke waarden.

Je ziet datzelfde nu met corona gebeuren. In het begin werkte iedereen mee vanuit het hart, vanuit intrinsieke motivatie om elkaar gezond te houden. Toen kwamen er wetten en regels en boetes. BOA’s werden tegen betaling ingezet om te handhaven. Mensen verliezen daardoor net als in de tuin vaker hun intrinsieke motivatie en vinden dat de overheid meer moet doen, want dat is haar taak. Als het niet goed wordt aangepakt in hun ogen mopperen ze op de overheid. De overheid wordt op haar beurt boos op nalatige mensen en gaat nog meer regels introduceren. De overheid probeert door deze normen, wetten en regels en door het principe van straf en beloning het gedag van mensen te sturen. Soms zelfs iets op te leggen dat niet past bij de waarden of behoeften van de mensen. Dit betekent echter dat de extrinsieke motivatie groter wordt en de intrinsieke motivatie minder. Het gaat daardoor minder goed maar ook minder prettig verlopen, er ontstaat steeds meer boosheid.

Vaak wordt aangenomen dat als mensen aan zichzelf worden overgelaten, ze slecht en egocentrisch gedrag zullen tonen. Men denkt vaak dat de maatschappij een zooitje wordt omdat het innerlijke waardesysteem van de mens corrupt zou zijn. Dan wordt gesteld dat normen, regels en wetten, straf en beloning, noodzakelijk zijn om te zorgen dat mensen goed gedrag tonen. Het onverantwoordelijke gedrag in de tuin en in corona wordt vervolgens als bewijs van deze stelling aangevoerd. Maar is dit minder prettige gedrag niet juist een gevolg, is het niet omgekeerd? Zou het niet zo kunnen zijn, dat het wordt opgeroepen door het overschakelijken naar extrinsieke motivatie, waarmee de intrinsieke motivatie verdwijnt?  

Misschien wordt het tijd de mens, onszelf, met wat meer liefde en vooral vertrouwen te bekijken. Misschien is het tijd om innerlijke waarden en intrinsieke motivatie voorop te gaan stellen. En dat vraagt moed, zeker in een land waarin het wetten en normen en beloning en straf, dus extrinsieke motivatie, overgewaardeerd worden. 


 

HSP en manier van reageren op corona.

August 14, 2020
HSP en manier van reageren op corona.

HSPs zijn mensen die meestal wat voorzichtiger reageren, eerst diepgaand onderzoek doen voor ze een beslissing nemen. Het voordeel is een weloverwogen besluit en actie en het kijken naar de lange termijn. De valkuil kan zijn dat ze te laat reageren in noodsituaties. Niet-HSPs reageren veel directer in noodsituaties, met als valkuil dat ze ondoordachte beslissingen en acties nemen op basis van te weinig informatie en teveel met de korte termijn bezig zijn.

Toen corona uitbrak werd vooral gereageerd op de niet-HSP manier, meteen in actie, iedereen acuut in lockdown. Er werd ook meteen één oplossing verzonnen, vaccinatie en daar gaan ze dan voor. Voor niet-HSPs is het hiermee helder genoeg. HSPs kijken meer naar de lange termijn en doen diepgaander onderzoek, stellen meer vragen: Hoe zit het precies met het virus, wat is wel en niet slim om te doen, zijn er misschien meerdere oplossingen te verzinnen, wat zijn de gevolgen van de acties die we nemen, hoe gaan we op termijn met het virus en alle sociale en economische gevolgen van de acties om.

Je ziet globaal genomen het grote verschil in manieren van reageren tussen HSPs en niet-HSPs.  De grote groep (85% van de mensen) is niet hooggevoelig, dus die leggen de nadruk ligt op snelle besluiten en korte termijn handelen, focussen op één weg. Prima voor een noodsituatie, minder goed voor een probleem dat complex is en jarenlang kan blijven bestaan.

Het is mijns inziens tijd om de krachten te bundelen van HSPs en niet-HSPs. Evolutionair gezien kunnen we alleen als mensheid overleven, als we van de kwaliteiten van beide groepen gebruik maken. Op dit moment lijkt de niet-HSP reactie te overheersen, al vindt er op de achtergrond veel onderzoek plaats (vaak door HSPs trouwens). 

Je merkt ook een verschil in stressniveau. HSPs zien sneller wat er allemaal mis kan gaan. Ze verdiepen zich in alle mogelijke  informatie, denken na over de consequenties en kunnen zich daardoor ook makkelijker zorgen maken. Ze waarschuwen mensen, geven alternatieve oplossingen op de lange termijn. Je merkt dat de niet-HSPs zich ook weer globaal genomen minder druk maken. Ze hebben in een vroeg stadium een bepaalde koers uitgestippeld en houden zich daar liefst aan en denken dat daadkracht de meeste problemen kan verhelpen.

Het wordt misschien tijd om nu de nadruk op één standpunt ligt, ook eens naar een ander standpunt te kijken, op een HSP-manier naar de materie te kijken. Want juist HSPs zijn nodig voor het onderzoeken van alle ins en outs en het zorgen voor oplossingen op de lange termijn.

 

Wereldburger zijn.

August 4, 2020
Wereldburger zijn.


We worden door de economische crisis geconfronteerd met het feit dat we wereldburger zijn. We beseffen vaak pas bij problemen hoe ons dagelijkse leven wordt beïnvloed door wat er wereldwijd gebeurt. Veel mensen weten niet hoe het precies toegaat op het vlak van internationale politiek en macro-economie. Ze vinden wel dat ze weinig invloed uitoefenen en realiseren zich hoe afhankelijk ze zijn van een kleine groep mensen die wel internationaal opereert. Ze hopen slechts dat het allemaal gauw weer goed komt.

De afhankelijkheid van de ‘gewone man of vrouw’ is voor een deel te wijten aan een gebrek aan politieke en economische kennis. De neiging kan daardoor ontstaan alles over te laten aan de kleine groep die het wel weet, aan de bestuurders. Omdat alles in de wereld zo in elkaar grijpt, is het voor velen ook lastig om een overzicht te krijgen van het geheel. Veel mensen hebben hun handen er dan maar vanaf getrokken, al klagen ze over de effecten van het internationale gebeuren.

Nu het niet goed gaat, zie je veel emotionele reacties, zoals de wens dat de bestaande wereldstructuur instort, waarmee de wereldproblemen zouden zijn opgelost. Je ziet mensen pleiten voor een regionale structuur, omdat deze kleiner en overzichtelijker is. Begrijpelijk, maar het is de vraag of hiermee de wereldwijde problemen worden opgelost. Het is de vraag of deze ideeën niet vooral door angst en onzekerheid zijn ingegeven.  

Mensen voelen zich geen wereldburger, omdat dit ‘te groot’ is en hen daarom onzeker maakt. Je bent naast een individu en naast een groepsmens, ook een wereldburger. Daar draag je net zo goed verantwoordelijkheid voor, waarbij ik het woord verantwoordelijkheid definieer als ‘een antwoord geven op kwesties in je leven’. We zijn gewend om de verantwoording op wereldgebied bij anderen neer te leggen, bij experts en leiders. We zien vaak niet dat we onze verantwoording in wezen overdragen in plaats van nemen.

Om een antwoord te geven op zaken en om een probleem aan te pakken, dien je als eerste te weten wat het exacte probleem is. Dit niet alleen op individueel en groepsniveau, maar ook op wereldniveau, wat onderzoek vraagt.  Je dient kennis en ervaring op te doen op de gebieden waar problemen zijn ontstaan om ze op te lossen, wederom op alle drie de niveaus. Op het  wereldniveau ontbreekt bij veel mensen nog de kennis en ervaring, die je daarom moet uitbreiden. Alleen zo kan je samen met andere wereldburgers de verantwoording op je nemen.

Dit is een groeiproces dat jaren in beslag kan gaan nemen, maar dat is niet erg. Het kostte je ook jaren om je individueel te ontwikkelen en om je in allerlei sociale en economische kleinere groepen te ontwikkelen. Nu mag je een stapje verder gaan. Je mag je als wereldburger gaan ontwikkelen.

 


 

Heftigheid 2020

July 13, 2020
Heftigheid 2020

Het is een heftige periode waarin we leven. Hieronder een paar gedachten, die je misschien helpen er rustiger tegenaan te kijken. 

Aan elke grote bewustzijnsverandering, of dit nu psychisch, cultureel, economisch of politiek getint is, gaat een periode van chaos vooraf. Het bestaande paradigma verliest zijn macht, de nieuwe consensus is er nog niet. Nieuwe visies willen gehoord worden. Het is alsof we een nieuwe radiozender zoeken, maar tot we die gevonden hebben, is er vooral ruis en lawaai te horen.

Hoe meer een mens of een maatschappij uit evenwicht raakt, hoe meer de balans naar één zijde is doorgeslagen, des te groter de tegenbeweging wordt om het evenwicht te herstellen. Polarisatie lijkt groter dan ooit. Het is bijna recht evenredig. Een -10 roept een 10 op, een -1 roept een 1 op.

Zaken die wij persoonlijk en maatschappelijk onderdrukken bouwen spanning op, totdat er een uitbarsting volgt. Die onderdrukte energie is als een vulkaan, na lang opbouwen van spanning ontploft deze in al zijn kracht. Het is niet de energie die het probleem is, maar het onderdrukken van energie.

Vrijheid en veiligheid staan altijd op een gespannen voet met elkaar. Als je volledig veilig wilt zijn, moet je jezelf volledig opsluiten en afsluiten. Als je volledig vrij wilt zijn, neem je risico’s die jezelf en anderen kunnen schaden. Dit hoort bij het leven. Het antwoord ligt waarschijnlijk ergens in het midden.

Trauma en overlevingsmechanismen worden in perioden van stress extra geactiveerd. Stress zorgt dat je vecht, vlucht of verstart. Aangeleerde reacties gaan overheersen, boven je objectieve verstand. Dat zie je nu collectief gebeuren.  

We wijzen visies die anders zijn dan de onze in eerste instantie vaak af. We zijn meestal overtuigd van onze waarheid, omdat we bewijzen zoeken die erbij passen en de rest afwijzen.

We verbinden ons idee van identiteit vaak met onze visies, dus het bijstellen  van je mening kan als verlies van identiteit aanvoelen.

Zomaar wat gedachten, over de heftigheid in deze tijd. Ik hoop dat je er wat aan hebt.  

 

 


 

Verantwoordelijkheid is antwoord geven

July 9, 2020
Verantwoordelijkheid is antwoord geven

De meeste mensen denken bij het woord verantwoordelijkheid aan zwaarte, moeite, normen, straf en beloning en dit is vaak gelinkt aan een gelijksoortige interpretatie van het woord karma.

Verantwoordelijkheid betekent alleen dat je elke keer weer mag antwoorden op alles wat je meemaakt, elke keer keuzes mag maken. Karma betekent dat oorzaak en gevolg hierbij in werking treden, alles wat je doet heeft gevolgen. En die gevolgen nodigen je weer uit om opnieuw een antwoord te geven.


Niet alle gevolgen kun je overzien. Wel kun je ervan uitgaan dat kiezen vanuit liefdevolle intenties en energie betere gevolgen zal hebben dan kiezen vanuit minder liefdevolle intenties en energie.



 

Oordeel en adrenalineverslaving

June 8, 2020
Oordeel en adrenalineverslaving


De gemoederen raken behoorlijk verhit. Polarisatie, het oordelen wordt almaar groter op alle terreinen:  politiek, ras, cultuur, religie, economie. Onze verscheidenheid en vrije meningsuiting wordt steeds meer vertaald in goed en fout.

Mensen gaan zichzelf en hun mening als enig juiste zien en tegelijkertijd de ander en diens mening fout verklaren. De ander vervolgens heftig bestrijden, wat veel pijn veroorzaakt. De oorzaak van de pijn wordt dan weer bij de ander gezocht, in plaats van in het gepolariseerde denken zelf en dit zet aan tot nog meer strijd.

De oordelen uiten zich steeds vaker in fysiek en verbaal geweld, wat de polarisatie zal versterken. Daar komt bij dat dit fysieke en verbale geweld een adrenalinekick geeft. Je hebt door de adrenaline in je lijf het gevoel dat je leeft, denk aan sporters of mensen die gevaar bewust opzoeken. Deze adrenalinekick kan verslavend zijn.

In de maatschappij zijn adrenalinekicks en dus verslaving aangewakkerd met competitieve sporten, heftige games en films. Daar willen mensen steeds méér van, ze raken eraan verslaafd. Het lijkt onschuldig, het is ‘maar’ vermaak, maar dit verhoogt de stressniveaus en je raakt hieraan gewend.

Ook het oordelen is in deze maatschappij aangewakkerd met competitie verheerlijking en de nadruk op gevaren. Verschillen tussen mensen en fouten van mensen worden benadrukt, in plaats van de overeenkomsten en de goede kanten.

De combinatie van verhoogd oordelen en verhoogde adrenaline werkt als een bom. Het oordeel is het lont, de adrenaline is het kruit. Het heeft geen zin om goed/fout verhalen te versterken, want dan steek je het lont aan. Het heeft geen zin jezelf met oordelen of fysieke strijd op te fokken, je adrenalineniveau te verhogen, want dan maak je de bom groter.

Het enige wat je kan doen, is onderzoeken waar je zelf in goed/fout verhalen terecht komt en waar je aan adrenaline verslaafd bent geraakt. En vervolgens besluiten er niet mee te gaan, de bom niet te ontsteken. 

Collectief kunnen we onderzoeken hoe we onze maatschappij zodanig kunnen inrichten, dat we loskomen van goed/fout verhalen en van de verheerlijking van adrenaline.


 

Verschil normen en waarden

May 27, 2020
Verschil normen en waarden

We noemen het vaak in één zucht, normen en waarden, maar het zijn twee dingen. Waarden zijn zaken als liefde, waardering, verbinding, warmte, schoonheid, kracht, ontwikkeling. Daar wordt vervolgens praktische invulling aan gegeven, er worden afspraken, gedragsregels en wetten gemaakt, dat zijn de normen. De grondwet vertegenwoordigt waarden, de wetten de normen. Waarden veranderen niet snel, normen wel, die kunnen worden aangepast.

Als voorbeeld. Je wilt je kinderen graag zien uit liefde,  dus de waarde is liefde. De afspraak of  norm wordt wellicht dat je elkaar elke zondag om 10.00 uur ziet. Dat is praktisch.

Als de norm echter rigide is, wordt de onderliggende waarde ondermijnd, of ga je norm met waarde verwarren. Als je kinderen een keer niet komen, kan je dat als gebrek aan liefde interpreteren. Je wordt boos als ze niet komen, al hebben ze een goede reden, waarmee de waarde liefde ondermijnd raakt. Of je gaat er van uit dat als je kind elke week komt, dat het uit liefde is, wat niet altijd zo hoeft te zijn.

Vaak denken we weinig na over de waarden die onder onze normen (afspraken, gedragsregels, wetten) liggen. De norm leidt vaak tot gegeneraliseerd gedrag, we doen iets vanuit de automatische piloot, omdat het zo hoort. Maar een gegeneraliseerd antwoord is niet altijd het juiste antwoord in elke situatie. Plus de wereld verandert, dus je zal je normen moeten aanpassen aan de actuele situatie, maar dan zonder de waarden te ondermijnen.

De meeste mensen werken om geld te verdienen, maar wat is de onderliggende waarden van werken? Je kunt ermee in je eigen en gezinsbehoeften te voorzien, dit verwijst naar waarden als zelfzorg en liefde voor jezelf en je naasten. Maar mensen vergeten dit wel eens. Dan werken ze zo hard werken, dat ze niet meer goed voor zichzelf en hun naasten zorgen en komen de waarden zorg en liefde onder druk te staan. Soms is de betaling van werk zo laag, dat mensen ondanks keihard werken niet voor zichzelf en hun gezin kunnen zorgen. Ook hier worden de waarden ondermijnd.

In de coronatijd werden nieuwe normen gemaakt om de veiligheid garanderen, ook waarden zorg en liefde. Die worden nu echter vanuit de automatische piloot uitgevoerd, zonder dat men nog nadenkt over waarden. 

Is het opsluiten van mensen, het beperken van de vrijheid van mensen, eigenlijk nog wel zo zorgzaam en liefdevol, nu het ergste gevaar is geweken. Het wordt tijd om te onderzoeken of de nieuwe norm (het nieuwe norm-aal) onze waarden wel vertegenwoordig. En al zeker tijd om te onderzoeken of de werkelijk belangrijke waarden niet door deze nieuwe normen worden aangetast. Het feit dat ze niet voldoen aan de grondwet, die onze waarden vertegenwoordigt, wijst al in die richting. Willen we dat?

Je kunt de normen en wetten tijdelijk veranderen uit nood, want nood breekt soms wet. Maar als de norm de waarden ondermijnt, is het tijd om terug te gaan naar waarden en opnieuw na te denken over wat de passende normen zouden zijn, passend bij de actualiteit.


 

Ver-ANTWOORD-elijkheid

May 24, 2020
Ver-ANTWOORD-elijkheid

Verantwoordelijkheid betekent dat we antwoord geven op een situatie, keuzes maken. Ons antwoord heeft altijd vele consequenties. Die consequenties verschijnen als een nieuwe situatie in ons leven en dan zullen we opnieuw moeten antwoorden. Het leven houdt in dat we altijd antwoord moeten geven.

We hebben soms de neiging verantwoordelijkheid te begrijpen in veroordelende en bestraffende zin. Als bepaalde consequenties ongewenst zijn, gaan we fouten benoemen en schuldigen zoeken, in plaats van rustig een nieuw antwoord formuleren. We kunnen onze antwoorden uit het verleden niet veranderen, alleen ons huidige antwoord anders geven.

Het is prima oorzaken van nare situaties te onderzoeken en deze kennis mee te nemen naar de toekomst. Maar laat dit zelfonderzoek niet verworden tot onszelf of anderen veroordelen, wat leidt tot  schuld, schaamte, boosheid, angst, paniek, etc. We kunnen in oordeel en emotie blijven hangen, wat zorgt dat we geen antwoord geven of te laat. Niet antwoorden is ook een antwoord dat consequenties heeft. We kunnen hierdoor ook nog eens een antwoord geven dat tot verdere nare consequenties leidt.

Het probleem bij verantwoordelijkheid is, dat we niet alle consequenties kunnen voorzien en soms zelfs niet alle informatie hebben. Daarbij gaan we vaak uit van wat ‘normaal’ is, daar zijn we op gaan vertrouwen. Dat zie je nu ook bij de coronasituatie. De meeste mensen, bedrijven en overheden, hebben geen of te weinig reserves opgebouwd. Ze vertrouwden op het economische systeem en de moderne gezondheidszorg. Ze konden of wilden niet voorzien dat een virus alles zo compleet onderuit kon halen.

Maar deze situatie dient zich nu wel aan. We zijn verantwoordelijk, dus we zullen een een antwoord moeten formuleren. We hebben weinig informatie en het ‘normaal’ is van de baan. Het economische systeem hapert door onze eerdere keuzes en ook persoonlijk ervaren we de consequenties van eerdere antwoorden.

Dus de vraag is, wat gaan we nu antwoorden, persoonlijk en collectief? Besef dat welk antwoord we ook geven, dit antwoord weer vele consequenties zal hebben. Denk daarom rustig na, ga niet impulsief of vanuit angst allerlei stappen en maatregelen nemen. Blijf evenmin in oordeel, schuld, schaamte, woede, angst en paniek hangen, wat ons  denkvermogen ondermijnt. Leer van de lessen en neem dit mee in  nieuwe antwoorden. Want het verleden kunnen we niet veranderen, alleen het heden en met onze antwoorden de toekomst.

Laten we ons ook realiseren, dat overheden, bedrijven en mensen al een antwoord hebben gegeven op de situatie, met allerlei consequenties als gevolg. Er is nu een geheel nieuwe situatie ontstaan voor iedereen. Dáár zullen we nu een antwoord op moeten geven, op de huidige situatie. We zijn met zijn alleen ver-antwoord-elijk.

 

Je innerlijke vrijheid

May 19, 2020
Je innerlijke vrijheid

In de Westerse wereld hebben we veel uiterlijke vrijheid gekend. We konden bijna alles hebben en doen wat we wilden. Dit kan echter betekenen dat je werd afgeleid van je innerlijke vrijheid en kracht. Niet voor niets legden veel mensen die het spirituele pad volgden, zoals Boeddha, deze uiterlijke vrijheden af.  

Als je je identificeert met je uiterlijke vrijheid, ben je makkelijk te manipuleren, bijvoorbeeld via consumentisme en makkelijk van streek te maken door gebrek aan uiterlijke vrijheid. Je loopt vaak achter je instincten en zuchten aan en gelooft dat dit vrijheid is. Als onze uiterlijke vrijheid wegvalt, lijkt het of ‘jij’ aangetast wordt. Dit maakt je vatbaar voor angsten.

Door corona vallen veel uiterlijke vrijheden weg. Dit geeft je de kans je innerlijke vrijheid te ontdekken. Je kunt gaan beseffen wat de uitdrukking “In de wereld zijn, niet van de wereld zijn” betekent. Daarmee geeft corona je de kans innerlijk vrij te worden.

Vrijheid begint innerlijk en is niet te stelen of te manipuleren. Als je innerlijk vrij bent, ben je onaantastbaar. Dan ben je in contact met wie je werkelijk bent. Ware vrijheid zit aan de binnenkant en straalt naar buiten. De huidige beperking van onze uiterlijke vrijheden geeft ons de kans deze innerlijke vrijheid te ontdekken en te ontwikkelen.

Als we onze uiterlijke vrijheid straks terugkrijgen en jij je innerlijke vrijheid kent, zal je veel krachtiger in het leven staan. Minder verleidbaar, minder manipuleerbaar, minder angstig. Je bent meer in de wereld en minder van de wereld. Je innerlijke vrijheid, eenmaal gevonden, kan niemand je afnemen.

 


 

Down of boos tijdens corona?

May 5, 2020
Down of boos tijdens corona?

Als je je down of boos voelt, denk hier dan eens aan. Een mens voelt zich gelukkig als hij in vrijheid en autonoom kan kiezen voor een uitdagend doel, daar aktief naar kan streven, met een zelfgekozen tijdspad voor ogen.

In het begin kozen we bij corona en lockdown samen voor een doel, werd er allerlei aktie vereist en was het uitdagend. Het doel was zorgen voor de gezondheid van de ouderen, zorgen dat het systeem niet werd overbelast, zorgen dat je het in je persoonlijke situatie op orde kreeg. Maar het doel werd wel door de situatie opgelegd. In het begin leek de lockdown een paar weken te duren, maar nu wordt het tijdspad steeds onduidelijker.

Nu het langer duurt, komt de reactie. Kijk eens naar de definitie. Je hebt de coronamaatregelen niet autonoom of in vrijheid gekozen. Hierdoor kan je het gevoel krijgen dat het je overkomt, dat je afhankelijk bent geworden van de omstandigheden. Je bent misschien nog wel aktief, maar gaat je steeds meer afvragen met welk doel en met welk tijdspad, wat de motivatie weghaalt. Je zit misschien ongemerkt te wachten totdat de maatregelen voorbij zijn, wat passief en lusteloos maakt. Dan komt er steeds minder uit je handen. Tegelijk vallen de oude doelen, bijvoorbeeld je werk, vaker weg door waarschijnlijke gevolgen van de crisis waar we nu zicht op krijgen.

Eigenlijk zeg je dan: 'ik ga uit nood iets doen en laat de duur van de omstandigheden afhangen. Ik weet namelijk niet tot wanneer, omdat ik dat niet bepaal. Eigenlijk wil ik iets anders doen en terug naar het oude, maar dat kan ik niet. Tot die tijd vul ik mijn tijd zo goed mogelijk, maak er het beste van.' Dan voel je je down. Maar het kan ook dat je boos wordt op de hele situatie.

Als je je beter wilt voelen, is het belangrijk dat je zelf bewust voor een doel en een tijdsduur gaat kiezen, omdat dit motivatie geeft en je in aktie doet komen. Kijk nog eens naar de definitie. 

Maak dus duidelijk wat je zelfgekozen doel is en kies daar een tijdspad voor. Geen vaag tijdspad zoals ‘zodra corona over gaat, misschien volgende week of de week erop, of misschien nog wat later’. Ook niet uitstellen met een ‘maar ik weet niet hoe lang het gaat duren, dadelijk wordt de lockdown opgeheven en kan ik hier niet meer doorgaan’. Nee, maak een stellige keuze voor jezelf.

Ik kies ervoor om me tot en met …………….. aktief te gaan richten op ………………

Bijvoorbeeld: ik kies ervoor om tot en met augustus of tot en met eind dit jaar, te richten op het vertimmeren van mijn huis, het schrijven van een boek, het aanleren van een nieuwe vaardigheid, het doen van een studie, het opvoeden van mijn kinderen, het versterken van mijn gezondheid, het creëren van een nieuw bedrijf, een sabbatical voor diepgaand zelfonderzoek, of een combinatie ervan. Het gaat dus om een bewuste keuze vanuit jezelf, met een zelfgekozen tijdspad.

Kan je zien, dat zo’n keuze en houding je motiveert, je meer energie geeft?


 

Relatie met alles en iedereen

May 3, 2020
Relatie met alles en iedereen


We zijn als mens in relatie met alles wat bestaat, mensen, dieren, planten, de aarde. We maken deel uit van een geheel, van een ecosysteem. We vergeten dit, omdat we een verwrongen beeld van relaties hebben. We zijn hebberig en egocentrisch geworden, alles moet er voor ons zijn.

We vinden het moeilijk gelijkwaardige relaties te onderhouden, wellicht omdat we bang zijn voor de wederzijdse afhankelijkheid. Dan ontkennen we dat we in relatie zijn, of worden hebberig of dominant.

* We vernietigen bomen en ontkennen dat we dood neervallen als er geen zuurstof meer is. 
* We houden dieren en planten in beperkte ruimten, puur voor de bevrediging van onze eigen behoeften.  
*
We laten mensen en dieren voor ons werken of buiten mensen zelfs uit, om er zelf beter van te worden. 
* In romantische relaties willen we dat de ander er vooral voor ons is.  We willen zelfs een partner  ‘hebben’.
* We willen macht over anderen hebben, zowel fysiek, emotioneel als mentaal.

Realiseer je dat je in relatie bent met alles wat bestaat en dat er altijd wederzijdse afhankelijkheid is. Onderzoek waarom je zoveel wilt hebben, waarom je alles wilt beheersen. Vraag je af hoe een gelijkwaardige relatie met alles wat bestaat er uit zou zien.

We zijn als mens vaak zo bezig met ‘hebben’. Bijna en alles wat we ‘doen’ heeft ook weer als doel meer te ‘hebben’. We zijn compleet vergeten dat we in relatie met alles en iedereen ‘zijn’.


 

Crisis en polariteiten

May 2, 2020
Crisis en polariteiten

In deze bijzondere tijd worden we geconfronteerd met de gevolgen van onze keuzes, de gevolgen van onze manier van denken en leven. We zien de wet van oorzaak en gevolg in werking. We worden met onze neus op polariteiten gedrukt. Wat we buiten ons zien, vindt echter innerlijk plaats, al vinden we dit een lastige constatering.

Onze uiterlijke realiteit laat onze innerlijke realiteit zien, laat zien wat we samen creëren vanuit onze bewuste en onbewuste overtuigingen, we zijn namelijk allemaal één. Een strijd in de buitenwereld, toont onze innerlijke strijd, toont onze eigen dualiteit.

De polariteiten worden in deze crisis uitvergroot. We gaan hierdoor nadenken over goed en slecht, liefde en angst, samen en  afgescheiden, binnen en buiten, licht en donker. De eenheid omvat alle polariteiten, het is niet of-of, maar en-en.

We hebben geleerd om de realiteit te beschouwen als iets buiten onszelf, als iets dat ons overkomt, waardoor we ons machteloos voelen of niet verantwoordelijk. Als het verkeerd gaat, zullen we snel iemand anders de schuld geven, die ander corrigeren, het slechte volledig buiten onszelf plaatsen. We denken graag dat wij de ‘good guys’ zijn en anderen de ‘bad guys’ en voelen ons verontwaardigd over wat ‘men doet’. We ontkennen onze eigen rol in het geheel.

We vinden het lastig te zien dat wat de ánder doet, ook altijd iets is wat we zelf doen, omdat er eigenlijk geen ánder is. We zijn allemaal één. We hebben een lichte en donkere kant in onszelf, maar neigen de donkere kant te ontkennen. En wat je ontkent, komt er onbewust en zelfs versterkt uit.

Als je jezelf wijsmaakt dat het de ander is die fouten maakt, als je de ander afkeurt maar niet naar jezelf kijkt, gaan we onze geschiedenis herhalen. Dan herhalen we voortdurend de strijd tussen goed en kwaad, de strijd tussen liefde en angst. Dan vervangen we de ene slechterik door de andere slechterik, de ene angst door de andere angst.  

Want het enige waar we echt bang voor zijn, is het donkere in onszelf, onze eigen angst. Zolang we die niet willen omarmen, projecteren we deze naar buiten, houden we het in en buiten onszelf in stand. Dan gaan we in gevecht, dan gaan de polariteiten een strijd om de macht aan, en deze strijd houdt de polariteiten in stand.

Mensen die zowel het goede én het slechte in zichzelf durven te zien en accepteren, hun liefde én hun angst, kunnen de polariteiten in zichzelf overbruggen. En omdat de uiterlijke realiteit is een spiegel van je innerlijke realiteit, zal de uiterlijke realiteit mee veranderen. De wereld is een spiegel.

Je bent de schepper van je eigen wereld, je buitenwereld vormt zich naar je binnenwereld. Zoek de antwoorden in jezelf, omarm en overbrug de polariteiten in jezelf. Ontken ze niet, projecteer ze niet op een ander, want er bestaat helemaal geen ander.  We zijn één.

 

 


 

Schuldeneconomie en onveiligheid

April 30, 2020
Schuldeneconomie en onveiligheid
Even een uitstapje naar corona en maatschappelijke kwesties, de schuldeneconomie. We ervaren tijdens deze crisis het probleem van de schuldeneconomie. Waarbij ons geld door financiële instanties wordt gecreëerd, wat wij terugbetalen met rente. In wezen hebben we geen geld, maar schuld. Niet alleen wij, ook onze bedrijven en overheden. KLM heeft bijvoorbeeld miljarden geleend van hedgefunds etc. om te kunnen blijven werken, maar moet nu tijdens lockdown al die financiële instanties doorbetalen voor hun geleende vliegtuigen en olie-overeenkomsten, vliegtuigen die nu stilstaan. Dat kunnen ze niet, dus gaat de overheid weer geld aan KLM lenen, door geld te lenen van wederom financiële instanties. Wat ook weer terug moet worden betaald. Maar nu door ons allemaal.

Wanneer gaan we inzien dat alleen financiële instellingen profiteren van de schuldeneconomie, zowel bij groei als bij recessie of depressie?

We worden gek gemaakt met de illusie van groei. De bewering is: "Je kunt makkelijk lenen, hoor, je verdient het terug bij groei." We trappen er allemaal in, persoonlijk en collectief. Hypotheek hier, bedrijfslening daar. Maar nu de groei stagneert komen we zwaar in de problemen.

Helaas gaat de maatschappij het probleem te lijf via diezelfde heilloze weg. Bedrijven en overheden gaan nóg meer schulden maken om de groei te stimuleren. Met als gevolg dat we nog meer vast komen te zitten.

Laat het idee los dat we oneindig kunnen groeien en daarvoor oneindig geld kunnen lenen. Laat de illusie los, dat we dat allemaal kunnen terugbetalen. Deze schuldeneconomie zal namelijk nooit een stabiel systeem opleveren. Willen we deze voortdurende financiële onveiligheid nog langer?

 

Corona en maatregelen vanuit stress

April 27, 2020
Corona en maatregelen vanuit stress

Door stress kun je niet meer redelijk nadenken. Je ziet overal beren op de weg.  Om bij beren te blijven. Iemand die in stress gevangen zit, kan als volgt redeneren: “Oh help, er zitten beren in Canada en beren kunnen je opvreten. Ahhhhh, ik ga dus echt nooit van mijn leven naar Canada, ik zou er nooit willen wonen.” Of misschien iets van: “Ahhhhh, we moeten al die beren meteen vermoorden, die zijn vreselijk en tot die tijd blijf ik thuis.”

De realiteit is, er leven in Canada mensen dagelijks samen met beren. Ze zitten in de tuin, in hun vuilnis, in hun auto. Mensen gaan zelfs het bos in, waar al die beren zitten. Ze zijn echter uit de stressreacties gestapt. Beren horen nu eenmaal bij het leven daar, mensen zijn voorzichtig en passen zich aan, nemen voorzorgen, maar slaan niet volledig op de vlucht en sluiten zich niet op in huis. Ze moorden ook niet massaal de beren uit.

Corona kan je vergelijken met het ontdekken van beren. In het begin is het doodeng en dan ren je hard weg of ga je ze afpaffen, dit is de stressreactie, vechten, vluchten. Maar geleidelijk aan ga je nuchter nadenken over hoe je deze nieuwe realiteit moet hanteren.

Het heeft geen zin in  de stress en paniek te blijven hangen, mede omdat stress je normale functioneren, dus ook je denken en emoties, ondermijnt. Wat uiteindelijk nare gevolgen heeft voor je gezondheid. Raak niet in paniek, maar denk rustig na.

De beren blijven, corona blijft waarschijnlijk ook. Maar daar hoef je niet van in paniek te raken. Neem nuchter je maatregelen en pas je aan de veranderde omstandigheden aan. Het hoort nu eenmaal bij het leven dat dingen veranderen. Stress zorgt voor overdreven maatregelen, denk aan wc-papier hamsteren. 

Dit is niet alleen op persoonlijk terrein van belang. Ook overheden zullen uit hun paniekreacties moeten komen en nuchter gaan nadenken. Vooral geen overdreven angstreacties en stressreacties toelaten, want die zullen alleen maar tot overdreven maatregelen leiden. Kies een eenvoudig en nuchter beleid, dat zo min mogelijk impact heeft op het dagelijkse leven.

 


 

Corona en het niet weten

April 26, 2020
Corona en het niet weten

Niet weten is voor het ego, het op fysiek overleven gerichte deel van ons bewustzijn, iets vreselijks. Het ego probeert uit alle macht houvast te vinden. Dit gaat meestal gepaard met stressreacties, vechten, vluchten, of verstarren. Het ego maakt razendsnel een kloppend verhaal plus toekomstprojecties op basis van bestaande, daarmee voor de situatie relatief oude en beperkte,  informatie. Dit verhaal geeft hem richting, hij weet wat hij moet doen en wat hij kan verwachten. Hij kan zelfs zijn stressreacties verklaren en inpassen in het verhaal, dit geeft hem het idee dat hij goed bezig is.

Een crisis laat onze egoreacties en stressreacties zien, al zal het ego dit niet zo benoemen. Het ego roept liefst dat hij het allemaal wéét, want niet weten is vreselijk. Hij roept liefst dat hij het allemaal rationeel onderzoekt, de goede stappen neemt, dat stress logisch is. Hij creëert zo snel mogelijk een voor hem kloppend verhaal en noemt het vervolgens feit of waarheid. Als het ego spreekt over feit of waarheid, heeft hij het over het verhaal waarin hij gelooft. Het ego vertelt zichzelf een verhaal en leeft daar dan naar.

Deze waarheid, dit op oude of beperkte informatie gecreëerde verhaal, geeft zekerheid. Zelfs als het niet klopt. Maar o wee als je dat laatste zegt, want het ondermijnen van het verhaal is het ondermijnen van zekerheid. Het ego houdt graag aan zijn verhaal. Er zijn momenteel twee grote verhalen, het afstandsverhaal en het spirituele verhaal. Beide verhalen bieden het ego een gevoel van zekerheid.

Het afstandsverhaal is gebaseerd op bestaande kennis over virussen en economie en vertelt: “als we ons isoleren of op anderhalve meter blijven, zullen we overleven.”  Overleven is wat het ego wilt. Een duidelijk verhaal is wat het ego wilt. Dus veel mensen adopteren dat verhaal, het biedt zekerheid en toont een koers van handelen. Je ziet overheden en ondernemers zich razendsnel voorbereiden op deze toekomst  aan de hand van dat anderhalve meter verhaal, wat nu als feit en waarheid is geadopteerd, al weten we eigenlijk weinig of niets. Maar dat is voor het ego lastig om mee om te gaan. De vechters gaan aan de slag. De vluchters wachten af of trekken zich in bekende patronen terug. Sommige mensen verstarren zelfs.  

Het tweede verhaal is gebaseerd op een bestaande spirituele kennis “we transformeren naar hoger bewustzijn en creëren een liefdevollere maatschappij.” Ook dit is een verhaal dat het ego zekerheid biedt en helpt een koers uit te zetten. Je ziet mensen zich razendsnel voorbereiden op een betere maatschappij, of bezig gaan met het aan de kaak stellen van de gebreken van de oude maatschappij. Veel mensen adopteren dit verhaal als feit of waarheid, al weten we eigenlijk nog weinig of niets. Maar dat is voor het ego lastig om mee om te gaan. De vechters gaan aan de slag. De vluchters wachten af of  trekken zich in bekende patronen terug. Sommige mensen verstarren zelfs.

Elk verhaal dat je creëert, bepaalt je huidige en toekomstige werkelijkheid, zowel persoonlijk als collectief. We zijn de scheppers van onze eigen werkelijkheid. We maken verhalen voor onszelf, handelen daarnaar en scheppen onze wereld volgens dit verhaal. Dat is hoe het werkt. Maar let op de inhoud van verhaal.

Als jij je teveel door het ego laat beheersen, hoeft je verhaal niet te kloppen, al zal het ego dit graag ontkennen. Het ego ontkent dat hij het niet weet en ontkent zijn stressreacties, want alles moet passen bij het oude of bij het haastig gecreëerde nieuwe verhaal. Je kunt vanuit je ego- en stressreacties besluiten nemen, die later niet zo handig blijken te zijn. 

Wees je dus vooral bewust van het ego. Als het ego regeert, creëren we niet een toekomst die we vanuit ons hart willen en vanuit bewuste scheppingskracht, maar eentje vanuit onze overlevingsreacties. Het ego laat zich door omstandigheden leiden, gaat meestal pas nadenken over het leven als hij in gevaar komt, zoals nu bij corona. Hij reorganiseert zijn werkelijkheid en zijn toekomst rondom de angst voor het virus en de angst voor verlies van welvaart, dus is gericht op overleven en omstandigheden. Je ego zal slechts reageren, is vooral aan het overleven en projecteert zijn angsten ook nog eens in de toekomst.

Het is tijd om je toekomst in eigen hand te nemen. Laat de superfocus op gevaar, het virus en de maatschappelijke gevolgen, los. Egoreacties en stressreacties zijn namelijk gericht op acuut gevaar en daarmee kan je op de korte termijn gevaren prima het hoofd bieden. Maar het gaat mis als je het ego en je stressreacties inzet voor de lange termijn, juist door deze gerichtheid op overleven en gevaar en door de projecties van deze angsten naar de toekomst.

Denk rustig na over wat je diep in je hart wilt en hoe je dit in de wereld wilt gaan zetten. Creëer je toekomst vanuit je rust en wijsheid. Ga je toekomst niet creëren rondom een virus, crisis of andere gevaren. Richt je blik daaraan voorbij. Focus op de lange termijn, richt je leven in vanuit wat je wilt. Parkeer je egoreacties en stressreacties op de tijdelijke problemen. Want problemen horen er bij, maar ga je leven niet rondom problemen en verhelpen van problemen organiseren. 

 

Corona en je eigen lens op de realiteit

April 20, 2020
Corona en je eigen lens op de realiteit

Iedereen kijkt naar het leven via een bepaalde ‘lens’, dus ook naar de Coronacrisis. Je lens is bepaald door een samenstel van zaken, zoals achtergrond, kennis, ervaringen, overtuigingen, zekerheden, angsten, behoeften, etc. Dit noem je jouw ‘ik’. Wat je via deze lens ervaart, noem je ‘de realiteit’.  Deze lens bepaalt wat je waarneemt, vindt en ervaart van jezelf en de wereld. Dit maakt je als mens uniek en maakt ook het leven voor ieder mens uniek.

Je probeert veranderingen meestal in eerste instantie via de bestaande lens te verklaren en vorm te geven, eigenlijk vanuit je zekerheden. Want als het leven bij het beeld van jouw ‘ik’  en dat van jouw ‘realiteit’ past, geeft dat zekerheid. Je weet hoe het zit en hoe je verder moet.

Wat er met de Coronacrisis gebeurt, is dat dit beeld van ‘ik’ en ‘realiteit’ wordt uitgedaagd, je lens moet waarschijnlijk worden bijgesteld. Dit is niet gemakkelijk, dit maakt onzeker. Je beseft opeens wat je allemaal voor waar had aangenomen over jezelf en de wereld. Je ontdekt misschien dat dit niet meer helemaal klopt of niet meer helemaal voldoet. Dit kan heel confronterend zijn.

Plus de hele wereld heeft datzelfde 'lens'probleem. De meeste mensen kijken eerst via de bestaande lens en worden vervolgens uitgedaagd hun lens bij te stellen. Omdat iedereen hier druk over praat, herken je opeens bij anderen welke lenzen ze hanteren en in welke mate ze die al of niet willen bijstellen. De innerlijke onzekerheid en de confrontatie worden hierdoor versterkt en het kan tot uiterlijke conflicten leiden.

Bereid je voor op de innerlijke veranderingen die dit geeft, onzekerheid, zelfconfrontaties. Mogelijk ook conflicten, omdat ieders zelfbeeld en ieders wereldbeeld uitgedaagd wordt. Bepaal voor jezelf een strategie daarin. 

Houd liefst niet hardnekkig vast aan je oude lens, of het nu om materieel of spiritueel gerichte waarheden ging, die jouw lens, dus jouw beeld van ‘ik’ en ‘realiteit’ bepaalden. Want álles dient in een periode van verandering onderzocht te worden. Ofwel, onderzoek je eigen lens en pas deze zo nodig aan.

Heb respect voor mensen die een totaal andere lens hanteren, of op anders omgaan met het feit dat hun lens wordt uitgedaagd. Maak anderen geen verwijten. Ga niet je eigen onzekerheden in dit proces op anderen projecteren. Ga niet beelden van jezelf en  van de realiteit met dat van anderen vergelijken. Iedereen gaat op unieke wijze met deze veranderingen om, omdat ieder mens nu eenmaal uniek is. 


 

Corona, gezondheidszorg of symptoombestrijding?

April 16, 2020
Corona, gezondheidszorg of symptoombestrijding?

Coronabestrijding is slechts symptoombestrijding. Gezondheidszorg richt zich helaas niet op het versterken van onze gezondheid, zoals je bij het woord ‘gezondheidszorg’ zou denken, maar op het bestrijden van klachten, dus ziektebestrijding ofwel symptoombestrijding. Dat heeft met onze collectieve overtuigingen te maken, die niet bevraagd worden door onszelf, maar op basis waarvan we wel onze maatschappij inrichten.

Er wordt voortdurend een leven gepromoot dat ons lichaam ondermijnt. Een leven vol stress, vol ongezonde voedingsmiddelen, vol van vervuilde lucht, vol vervuilde grond en vervuild water. Dit ondermijnt onze gezondheid en dan worden we ziek.

En waarom doen we dit? We zijn gaan denken dat we vooral véél geld en spullen en ook véél bijzondere ervaringen nodig hebben om gelukkig te zijn. We vergeten daarbij goed voor onszelf te zorgen, je hebt uiteindelijk je lijf nodig om van het leven te kunnen genieten.

Als de gevolgen van zo’n manier van leven via ziekte kenbaar worden, moet de ‘gezondheidszorg’ deze symptomen bestrijden, zodat we daarna op de oude weg door kunnen gaan. We zijn zelfs trots dat we zoveel kunnen doen tégen ziekte. Maar we moeten leren vóór gezondheid te gaan. Dit is niet alleen een persoonlijke verantwoordelijkheid, maar ook een collectieve verantwoordelijkheid. 

Onze overheden, instanties en bedrijven worden zo georganiseerd, dat we steeds méér kunnen hebben en doen. We kunnen eindeloos kiezen uit ongezonde voedingsmiddelen, bijzondere ervaringen als vliegvakanties en evenementen, eindeloze hoeveelheden spullen. Zo krijgen ze zelf ook steeds méér. Het kan en mag allemaal niet op. Om deze voortdurende groei te bereiken, moeten we wel allemaal harder werken, wat stress geeft en tot ziekte leidt. Of we kunnen niet meekomen in de race, wat eveneens stress geeft en tot ziekte leidt. En ongezond eten en een ongezonde leefomgeving geven ook stress. Ons lichaam raakt uitgeput. Uiteindelijk storten we gewoonweg allemaal in.

De bomen groeien de hemel in, maar we vergeten onze wortels te voeden, daarom worden we ziek. Maar in plaats van onze wortels te verzorgen, ons lichaam gezond te houden, bestrijden we collectief de symptomen en gaan simpelweg door op onze ongezonde weg. 

Je ziet nu bij de coronabestrijding iedereen meteen weer aan de slag gaan de ziektesymptomen te bestrijden, in plaats van iets aan de onderliggende oorzaken te doen. De oorzaak van corona: we leven ongezond. De vraag die we ons moeten gaan stellen, nu we collectief met onze neus op deze feiten worden gedrukt, is hoe we gezond moeten worden in plaats van alleen de gevolgen, de symptomen te bestrijden. Goede vragen zijn:

·        * Hoe zorgen we collectief voor een evenwichtig leven, zodat er minder stress is, waardoor ons immuunsysteem beter werkt en we niet zo snel ziek worden.

·        * Hoe zorgen we dat er overal met name gezonde voeding beschikbaar komt, in plaats van enerzijds honger en anderzijds allerlei onnatuurlijke producten. Dat leidt allebei tot ziekte en uiteindelijk de dood.

·        * Hoe zorgen we dat onze manier van leven niet de aarde, de lucht en het water verpest, omdat we daardoor steeds zieker worden. We hebben nu gelukkig gezien, hoe snel de natuur weer gezonder wordt, als we slechts een paar weken rustig aan doen. 

·        * Hoe zorgen we dat we onze overtuigingen over groei niet verbinden aan steeds meer geld, spullen, ervaringen, waarvan we collectief ziek worden, maar verbinden met wat we werkelijk nodig hebben als mens.

We zullen onze beperkende en ziekmakende overtuigingen onder ogen moeten gaan zien. We zullen moeten nadenken over de enorme prijs die we betalen, het verlies van onze gezondheid,  door ons streven naar steeds maar meer geld, meer spullen en meer ervaringen.  

We zullen moeten gaan nadenken over de werkelijke waarden van het leven. Voor veel mensen is gezondheid essentieel. Laten we beginnen met het optuigen van een gezondheidszorg, die zich op oorzaken richt en niet alleen symptomen bestrijdt. Laten we ons als maatschappij daarop gaan richten! 

Ziektebestrijding ofwel symptoombestrijding zal trouwens alleen maar meer kosten meebrengen. Echte gezondheidszorg, gezondheidsverbetering,  zal deze kosten drastisch verminderen. Ook onze politici zullen moeten leren zien, dat ze aan een systeem meewerken, dat ons lichaam volledig vernietigt, daarom échte maatregelen moeten gaan nemen in plaats van pleisters plakken.


 
 
 

Make a free website with Yola